להחלפת מקום הישיבה של הילדים יש חשיבות רבה ביותר - היא מונעת מצב שבו הילדים ישבו באותה זווית ללוח ולמורה לזמן ארוך |
"בעידן הטכנולוגי המתקדם שבו אנו חיים לא תהיה זו הגזמה לומר כי רוב הילדים מבלים את רוב זמנם בישיבה. אם בישיבה מול מסכי המחשב והטלוויזיה ואם בישיבה בכיתה", אומרת יעל קרבס- כהן, מנהלת המכון לפיזיותרפיה במרכז הרפואי הלל יפה. "לישיבה הממושכת ישנן תופעות לוואי ידועות כגון השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית, בעיות בראייה ועוד. כאשר מנח הישיבה לקוי, ההשלכות חמורות עוד יותר". חשוב לציין כי אצל ילדים, הנמצאים בשלב בו גופם גדל ומתפתח, יש לכך משמעות גדולה עוד יותר.
אם כן, כיצד תוכלו להכין את ילדכם לתקופה שבה שיעורי בית הם חלק בלתי נפרד מחייו, וכך גם הישיבה למשך שעות רבות בכיתה? לפניכם: מספר עצות וכללים שכדאי ללמד את הילד, ורצוי לשים לב שהוא פועל על פיהם.
ישיבה בכיתה
כיום ברוב בתי הספר הכיסאות והשולחנות בגודל אחיד, מצב בעייתי בפני עצמו, כיוון שגודלם של הילדים אינו אחיד. ובכל זאת, יש לשים לב לנקודות הבאות:
-
גובה הכיסא צריך לאפשר מצב שבו כפות הרגליים של הילד יגיעו עד הרצפה (או שיונחו על הדום קטן) והוא יישב על כל הכיסא, גבו הזקוף נוגע במשענת. ברכיו של הילד צריכות להיות כפופות ב-90 מעלות, וגובהן בגובה הירכיים.
-
זווית הישיבה בין הגב לירכיים תהיה כ-100 מעלות.
-
עומק המושב צריך להיות קצר מעט מאורך הירך, כך ייווצר מצב שכאשר הילד יושב "עד הסוף" בכיסא, החלק הפנימי של הברכיים לא יגע בקצה הכיסא.
-
גובה השולחן צריך לאפשר ישיבה מולו עם אמות תמוכות עליו, מרפקים בזווית של 100-90 מעלות, כאשר מפרקי שורש כף היד רפויים והכתפיים רפויות ונינוחות.
-
משענת הגב צריכה להיות ממוקמת כך שתיתן תמיכה קלה לשקע הטבעי אשר בגב התחתון.
יש משמעות לתנועה של הילדים ולהחלפת תנוחות הישיבה על הכיסא מדי פעם, שכן כך מתאפשר לקבוצות שרירים שונות לעבוד בכל פעם בתמיכת הגוף בלי להגיע למצב של עייפות שריר.
חשיבות רבה ביותר יש להחלפת מקום הישיבה של הילדים, כך שלא ייווצר מצב שבו ישבו באותה זווית ללוח ולמורה לזמן ארוך. הדבר משמעותי ביותר הן מבחינת עמוד השדרה והן מבחינת מניעת פגיעה במערכות הראייה והשמיעה.
ישיבה בבית
כללי הישיבה הללו מומלצים גם בבית בזמן הכנת השיעורים, ולמותר לציין כי הכנת שיעורים על הרצפה ו/או המיטה אינה מומלצת מבחינת עומסים על עמוד השדרה ועל המפרקים.
כאשר אנחנו מדברים על ישיבה מול מחשב, יש לשים לב שהקצה העליון של המסך יהיה בגובה העיניים ועד 7 ס"מ מעליהן, ובשום אופן אין להרים את העיניים והראש על מנת להסתכל במחשב.
כמו כן יש למקם את מסך המחשב כך שלא תהיה עליו השתקפות ושלא יגרום לסנוור או לבוהק בעיני המתבונן.
"עלינו לזכור", מסכמת קרבס- כהן, "כי באחריותנו לאפשר לילדים לרכוש את השימוש ביכולות האינטלקטואליות שלהם מבלי לסכן את בריאותם".
שתהיה שנת לימודים בריאה ובטוחה!
למכון לפיזיותרפיה»
לפורום רפואת ילדים»